درس‌های موجود

خوشنویسی و هنر خط ویژه‌ی مربیان
معلمان و معاونان

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

در راستای ارتقای مهارت‌های هنری و فرهنگی، دوره‌ی توانمندسازی «خوشنویسی و هنر خط» ویژه‌ی روحانیون و مربیان پرورشی آغاز می‌گردد. این برنامه در بستر سامانه‌ی LMS اجرا می‌شود و هدف آن، احیای زیبایی نوشتار به‌مثابه زبانی گویا برای انتقال مفاهیم بلند دینی و تربیتی است.

هنر خط، میراثی کهن از فرهنگ اسلامی و ایرانی است؛ ابزاری که می‌تواند کلام الهی را در جامه‌ای از زیبایی، به دل‌ها بنشاند و جان‌ها را نوازش دهد. امید است همراهی همکاران پرورشی در این مسیر، جلوه‌ای تازه از پیوند هنر و رسالت تربیتی پدید آورد.

روش تدریس هدیه های آسمان
معلمان و معاونان
این فیلم برای معلمان مدارس ابتدایی مناسب است
 
باشگاه پردیس تفکر
معلمان و معاونان

هدف اصلی:
ایجاد فضایی برای تأمل، گفت‌وگو و تبادل تجربیات میان معلمان با استفاده از ابزار فیلم و تکنیک نقشه‌ذهنی، به‌منظور ارتقای رویکردهای آموزشی و حل چالش‌های روزمره.

مدیریت مدرسه : مدیریت یادگیری
معلمان و معاونان

در این دوره یاد خواهید گرفت:
*فرق مدرسه با محیط یادگیری چیست؟
*چه لوازم، ملاحظات و ویژگی‌هایی برای تبدیل یک محیط به محیط یادگیری مورد نیاز است؟
*جایگاه موثر مدیر در یک محیط یادگیری چیست؟
* یادگیری واقعی چیست و چگونه اتفاق خواهد افتاد؟
*به عنوان مدیر مدرسه، مراقب چه چیزهایی باید باشید؟
* چگونه می‌توان به یک مکان تعلق پیدا کرد؟
*چگونه به آدم‌ها احساس مسئولیت را یاد دهیم؟
و ....

آموزش صحیح‌خوانی گلستان سعدی
معلمان و معاونان

به منظور ارتقاء مهارت گفتگو به زبان فارسی، افزایش دایره واژگان، صحیح‌خوانی و تعمیق درک حکایات گلستان سعدی، طرح حاضر با تمرکز بر آموزش گام به گام و بازخورد مستمر در تابستان 1404 ارائه می‌شود.

این طرح به دنبال آن است که شرکت‌کنندگان علاوه بر تسلط بر خواندن صحیح متون کلاسیک، توانایی تبیین و تشریح محتوای حکایات را نیز کسب کنند. اهداف طرح : تسلط بر خواندن صحیح : آموزش قواعد و نکات مربوط به تلفظ صحیح کلمات و رعایت لحن مناسب در خواندن گلستان. درک عمیق حکایات : تقویت توانایی تحلیل، تفسیر و تبیین مضامین اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی نهفته در حکایات. افزایش دایره واژگان : آشنایی با واژگان و اصطلاحات کهن و افزایش گنجینه لغات شرکت‌کنندگان. توسعه توانایی تکلم به زبان فارسی : بهبود فصاحت کلام و توانایی استفاده صحیح از واژگان افزایش مهارت شنیداری : بهبود قدرت تمییز و تشخیص صحیح‌خوانی و نادرست‌خوانی از طریق شنیدن نمونه‌های مختلف. ارائه بازخورد سازنده : فراهم آوردن بستری برای دریافت بازخورد هدفمند و مستمر به منظور رفع اشکالات و بهبود عملکرد.

خطاطی معلمان پایه چهارم
معلمان پایه چهارم

چرا آموزش خط تحریری اهمیت دارد؟ سفیران زیبایی نگارش در سازمان ما

در دنیای امروز، سرعت ارتباطات و حجم انبوه اطلاعات، گاه باعث غفلت از یکی از پایه‌ای‌ترین و زیباترین مهارت‌های انسانی شده است: نگارش صحیح و زیبا. اما آیا واقعاً اهمیت خط و نوشتن به همین جا ختم می‌شود؟ یادگیری خط تحریری برای دانش‌آموزان فقط یک مهارت ظاهری نیست؛ بلکه تقویت هوش و تمرکز را به همراه دارد، چرا که فرآیند نوشتن، به خصوص نوشتن اصولی و زیبا، نیازمند دقت، تمرکز و هماهنگی بالای چشم و دست است و این تمرین مداوم، به تقویت قوای ذهنی، افزایش هوش فضایی و بهبود تمرکز دانش‌آموزان کمک شایانی می‌کند. همچنین، دانش‌آموزی که می‌تواند بنویسد، زیبا بنویسد و نوشته‌اش مورد تحسین قرار گیرد، احساس موفقیت و ارزشمندی بیشتری را تجربه می‌کند و این اعتماد به نفس، در تمام جنبه‌های تحصیلی و زندگی او تاثیرگذار خواهد بود. خط خوب، محصول دقت به جزئیات است و یادگیری قواعد نگارش، دانش‌آموزان را با مفاهیمی چون تناسب، تقارن، ظرافت و نظم آشنا می‌کند و این ظرافت‌ها را به سایر فعالیت‌هایشان نیز تسری می‌دهد. علاوه بر این، دست‌خط خوانا و زیبا، نه تنها درک مطالب را برای خود دانش‌آموز و معلم آسان‌تر می‌کند، بلکه باعث می‌شود فرآیند بازخوانی و مرور مطالب نیز لذت‌بخش‌تر و موثرتر باشد. خط فارسی، بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت فرهنگی و هنری ماست و آموزش صحیح آن، گامی مهم در جهت حفظ و انتقال این میراث گران‌بها به نسل‌های آینده است.

حال چرا توانمندسازی معلمان سازمان ما در این حوزه حیاتی است؟ معلمان، معماران فردای جامعه و سفیران اصلی انتقال دانش و فرهنگ هستند. در سازمان ما، بر این باوریم که برای ارتقاء سطح کیفی آموزش و پرورش، ابتدا باید توانمندی‌های معلمان خود را در ابعاد مختلف، از جمله مهارت‌های بنیادی چون خط تحریری، تقویت کنیم. معلمی که خود بر اصول نگارش تسلط دارد و دست‌خطی زیبا و خوانا دارد، بهترین الگو برای دانش‌آموزان است و این امر، تاثیرگذاری آموزش را چندین برابر می‌کند. با توانمندسازی معلمان، اطمینان حاصل می‌کنیم که دانش‌آموزان، اصول صحیح و استانداردهای لازم را از همان ابتدا فرا می‌گیرند و از شکل‌گیری عادات نادرست نگارشی جلوگیری می‌شود. توانمندسازی جمعی معلمان، به ایجاد یک رویکرد و زبان مشترک در آموزش خط در سراسر سازمان کمک کرده و از پراکندگی و ناهماهنگی در روش‌های تدریس جلوگیری می‌کند. داشتن کادر آموزشی ماهر و مسلط به تمام جنبه‌های آموزش، از جمله مهارت‌های ظریف نگارشی، اعتبار و جایگاه سازمان را در میان خانواده‌ها و جامعه آموزشی ارتقاء می‌بخشد.